TU/e parkeerverwijssysteem

Het parkeerverwijssysteem op de campus werkt na een klein jaar zoals het zou moeten. Het systeem is vorig jaar april geactiveerd, maar de aantallen beschikbare parkeerplekken werden steeds niet goed genoeg weergegeven. De vertraging had te maken met het finetunen van de software in combinatie met 'complexe situaties' op de campus.

07 maart 2016

"We kunnen sinds deze week zeggen dat het voor 98 procent werkt, zoals we van tevoren als eis hadden opgesteld", vertelt Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security aan de TU/e. Daarvoor, zeker tot een softwareupdate op 8 december, ging er nog een hoop mis met het systeem, dat automobilisten erop moet wijzen hoeveel parkeerplaatsen er nog vrij zijn.

 

Het bedrijf IP Parking was verantwoordelijk voor de aanleg van de infrastructuur en de implementatie van het verwijssysteem. Salesmanager Gerwin Nent: "We hebben begin 2015 de opdracht gekregen, ook voor het betaald parkeren, en op dat laatste hebben we eerst de focus gelegd - dat moest begin april meteen goed werken. Het verwijssysteem ook, maar we merkten daarbij al snel dat er meer afwijkingen waren dan we hadden beoogd."

 

Het bedrijf had al ervaring met een dergelijk systeem, maar de situatie op de Eindhovense campus bleek op elementaire punten toch net weer anders te zijn. Nent: "Bij de Amsterdam Rai hebben we dit systeem bijvoorbeeld ook gerealiseerd, maar daar ging het om een inpandige parkeergarage. Buiten heb je met andere aspecten te maken. Automobilisten moeten recht komen aanrijden voor de kentekenherkenner en sommige bochten op het TU/e-terrein bleken daarbij te krap te zijn. Bij het Auditorium hebben we dat bijvoorbeeld opgelost door paaltjes te laten plaatsen, waardoor automobilisten pas wat later naar rechts kunnen. Bouwkundig hebben we dus wel enkele concessies moeten doen."

 

Wat het ook lastig maakte, is dat voertuigen op bepaalde stukken tegen het verkeer inreden. Daar zijn borden voor geplaatst. Nent: "Waar we ook een oplossing voor moesten vinden, is dat auto's met een aanhanger voor en achter niet altijd hetzelfde kenteken hebben."

 

Waar IP Parking ook nog een hoop tijd en energie in heeft gestoken, is in 'een systeem dat zichzelf opschoont'. "Eerst moesten TU/e-medewerkers wekelijks controleren of de aantallen nog klopten, dat hoeft nu niet meer. Het systeem reset zichzelf." Jahnke stelt dat ook het steeds wijzigende aantal parkeerplaatsen op de campus niet meehielp. "Maar nu verandert er weinig meer."

 

Het College van Bestuur heeft, ook op advies van IP Parking, gekozen voor een systeem op basis van kentekenherkenning en niet op basis van detectielussen. "Bij dergelijke systemen loop je een hoger risico op afwijkingen", stelt Nent. "Auto's die achter elkaar rijden, worden dan bijvoorbeeld als één auto geteld. En de telling kan ook niet automatisch worden gecorrigeerd."

 

Kiezen tussen twee kwaden

Ook al werkte het lange tijd nog niet optimaal, het verwijssysteem is wel al die tijd aan blijven staan. Nent: "Het was kiezen tussen twee kwaden, maar door het systeem aan te laten, konden we wel zien waar het goed of fout liep."

 

Inmiddels is de vereiste werking van 98 procent gehaald. Dat enkele auto's toch niet worden geregistreerd, is lastig te verhelpen. Jahnke: "Vuile kentekens zijn bijvoorbeeld moeilijk leesbaar en sommige nummerborden zijn licht gebogen, die worden ook minder gemakkelijk geregistreerd."

 

 

 

Bron: Cursor TU/e

 

Terug