Parkeerbeheer

Na een aarzelend begin in januari maken steeds meer vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven gebruik van de beveiligde truckparking op Borchwerf.

27 juli 2011

Zo'n bericht als 'Trucks vaker leeggeroofd' dat onlangs in onze krant stond, is koren op de molen van Martin Bartels, directeur van het geprivatiseerde parkeerbedrijf van de gemeente Roosendaal. "Het bewijst dat wij er goed aan hebben gedaan om voor onze nieuwe vrachtwagenparking op Borchwerf zo'n hoog beveiligingsniveau te kiezen."

 

De truckparking heeft het een na hoogste veiligheidskeurmerk dat de Europese Unie voor vrachtwagenparkeerplaatsen in Europa hanteert. Bartels: "We zijn Security Level 4. Het hoogste is 5, maar dat wordt alleen toegekend aan parkeerplaatsen met permanente bewaking door beveilingsbeambten. Dat is in Nederland niet haalbaar." In plaats van fysieke bewaking wordt de truckparking permanent gemonitord door videocamera's die aangesloten zijn op de centrale meldkamer van Parkeer Beheer in de parkeergarage van de Nieuwe Markt. Het terrein zelf is afgesloten met een stevig hekwerk, met daaroverheen een stroomdraad die je maar beter niet kunt aanraken. "Ik heb me laten vertellen dat als je daar een opduvel van krijgt dat je dan wel een kwartier tot twintig minuten staat te shaken voor je weer enigszins bij de les bent. Er staat in ieder geval heel wat meer spanning op dan op zo'n stroomdraadje waarmee koeien in de wei worden gehouden", zegt Bartels. Na een moeizame start in januari, begint de truckparking nu aardig te lopen. Vooral in het weekend staan er heel wat vrachtwagens geparkeerd, al is het maximum van 130 nog lang niet bereikt. Het zijn voor het merendeel abonnementhouders, onder wie ook 43 chauffeurs die voorheen parkeerden op de vrachtwagenparkeerplaats aan de Jan Vermeerlaan. Die verhuizing is niet helemaal vanzelf gegaan.

 

Cor Thomson, voorzitter van de stichting Vrachtwagen Parking Roosendaal, die het terrein aan de Jan Vermeerlaan beheerde: "Bij ons betaalden ze 250 euro per jaar, op die nieuwe parking zou dat 750 euro zijn geworden, maar uiteindelijk hebben we toch een afbouwregeling uit het vuur weten te slepen die voor de meesten acceptabel was."

 

De chauffeurs zijn volgens Thomson nu ook best wel tevreden over de nieuwe parkeerplaats. "In het begin waren er wel eens wat problemen met in- en uitrijden, maar dat beschouwen we maar als de kinderziekten van het systeem."

Bartels beaamt dat. Helemaal vlekkeloos verliep het niet en soms gaat het nog wel fout. De poort gaat op twee manieren open: of op basis van kentekenherkenning of met behulp van een pasje. Een voorbeeld van Bartels wat er dan mis kan gaan: "een chauffeur parkeert vrijdagavond zijn truck, rijdt met zijn personenwagen naar huis en komt maandagochtend op de fiets terug om zijn vrachtwagen weer op te halen."

 

Alleen zit die fiets niet in het systeem en dus gaat de poort niet open. "Maar", zegt Bartels, "omdat het terrein direct is aangesloten op onze centrale meldkamer, staat er binnen tien minuten iemand op het terrein om die chauffeur te helpen. Net zo goed als er ook binnen tien minuten beveilingsbeambten aan de poort staan als het alarm af gaat."

 

Andere vaste klanten zijn 22 trailers van autotransportbedrijf Koopman. Het gaat om trailers die voorheen op het terrein van Van Schilt in Oud Gastel stonden. "Dat was particulier terrein. Daar zorgden we zelf voor bewaking", vertelt logistiek manager Geert van de Ploeg van Koopman.

Klanten die incidenteel parkeren, heeft Bartels nog niet veel. "Dat zijn er nu nog maar gemiddeld zo'n tien per week, maar daar verwachten we een flinke stijging van te krijgen als het nieuwe wegrestaurant tegenover de parkeerplaats klaar is. De bedoeling is dat dat volgend jaar wordt geopend. Vrachtwagens zijn dan verplicht om bij ons te parkeren. Ook al is het maar voor een uurtje. Dat is echter in hun eigen belang. Ook overdag worden vrachtwagens opengebroken of gestolen."

 

 

 

 

 

Terug